Als je een webshop begint, heb je natuurlijk de wens om zoveel mogelijk producten te gaan verkopen. Of dit slaagt, is afhankelijk van veel factoren. Zo is het belangrijk dat je kwaliteit aanbiedt, dat je een goede prijs vraagt en dat je een product verkoopt waar vraag naar is. Maar dat niet alleen: zorg ook dat je webshop goed vindbaar is in zoekmachines zoals Google! Mensen moeten immers wel op jouw website terechtkomen, om überhaupt iets te kunnen kopen. SEO zoekwoorden verwerken in je webshop is essentieel. Hoe kies je de juiste keywords uit?

Zoekwoordenonderzoek uitvoeren

Je kunt zomaar wat gokken en kijken hoe je concurrenten het doen, maar het werkt het sterkst om een gedegen zoekwoordenonderzoek uit te (laten) voeren. Zo krijg je advies op maat over de ideale keywords voor jouw online winkel, met jouw doelgroep in het achterhoofd. Voor ieder bedrijf ligt dit namelijk net weer een beetje anders! Dit onderzoek kun je door een expert laten doen, of zelf uitvoeren met tools zoals Google Ads of Ubersuggest. Uit zo’n onderzoek komen relevante resultaten, zoals informatie over hoe vaak een bepaald woord wordt opgezocht. Ook kun je achterhalen hoe je concurrenten zoekwoorden toepassen en hoe je jouw strategie hierop kunt inrichten. De juiste woorden kun je vervolgens op allerlei plekken in je webshop verwerken. Houd hier ook rekening mee bij een domeinnaam kopen: verwerk idealiter een zoekwoord in de naam. Ook in titels, lopende teksten, afbeeldingen, metavelden en URL’s kun je zoekwoorden kwijt. Laat het resultaat uit het zoekwoordenonderzoek dus niet links liggen, maar verwerk dit actief bij een webshop maken.

Gebruik alleen relevante zoekwoorden

Uit een zoekwoordenonderzoek komen veel mogelijke keywords naar voren. Je hebt misschien de neiging om zoveel mogelijk woorden in je webshop te verwerken. Hoewel variatie natuurlijk goed is, moet je toch ergens de grens trekken. Het is belangrijk om het kaf van het koren te scheiden. Gebruik alleen zoekwoorden die echt belangrijk zijn voor jouw branche. Hoe specifieker jouw bedrijf is, hoe concreter jouw zoekwoorden ook kunnen zijn. 

Gebruik algemene zoekwoorden

Binnen de selectie aan zoekwoorden die je overhoudt, zijn er allereerst de wat algemenere zoekwoorden. Denk aan een omschrijving van jouw bedrijf of product. Deze woorden worden door veel bedrijven ingezet, maar zijn nog altijd belangrijk om te gebruiken. Bredere zoekwoorden worden ook wel short tail keywords genoemd, doelend op korte en algemene omschrijvingen.

Gebruik specifieke zoekwoorden

Probeer verder zoveel mogelijk specifieke zoekwoorden te gebruiken, die bijvoorbeeld een specifiek product in jouw webshop omschrijven. Hier zoeken wellicht minder mensen naar, maar áls ernaar wordt gezocht, heb je weinig concurrentie in Google en bied je precies waar iemand naar op zoek is. Daarom kunnen gerichte zoekwoorden juist heel interessant zijn. Dit zijn zogenoemde long tail keywords, die uit een samenstelling van meerdere woorden bestaan. Er wordt dus meer informatie samengevoegd. Dit kan tevens bijdragen aan het opbouwen van een relevante doelgroep, die specifiek baat heeft bij jouw product.

Misschien vind je dit ook leuk...

Populaire Artikelen