Linkbuilding specialisten vallen eigenlijk onder de tak van search engine optimization, doorgaans afgekort naar SEO. Vaak zul je zien dat Linkbuilding dan ook een onderdeel is van de algehele SEO strategie of dat je linkbuilding en SEO werkzaamheden door dezelfde persoon worden uitgevoerd. Dit hoeft echter niet altijd zo te zijn: er zijn ook doorgewinterde linkbuilding specialisten die zich helemaal storten op het linkbuilding-landschap en zich continu bijscholen op dit gebied. Maar wat doen ze dan precies? En heb je linkbuilding echt nodig voor een goede online zichtbaarheid?

SEO specialisten en linkbuilding specialisten

Het doel van linkbuilding gaat hand in hand met die van SEO: het verkrijgen van een betere indexering binnen Google, waardoor je website hoger in de zoekresultaten getoond wordt. En juist daarom sluiten de werkzaamheden van linkbuilding specialisten vaak feilloos aan bij die van SEO specialisten. Echter richt de SEO strategie zich vaak op de eigen website: wordt alles goed geïndexeerd? Zijn er pagina’s die geoptimaliseerd kunnen worden? Op welke zoekwoorden willen we gevonden worden, op welke positie staan we, en waar staat de concurrentie? Linkbuilding specialisten richten zich op het boosten van de pagina’s die relevant zijn aan de zoektermen waar je op gevonden wenst te worden. Dat doen ze door verwijzingen van andere websites naar jouw website te verkrijgen, zodat de waarde tussen beide pagina’s gedeeld wordt. Moeilijk verhaal? Nee hoor. Vereist het enige mate van kennis en ervaring? Absoluut.

Linkbuilding specialisten: backlinks, rankings en aanvragen

Over naar het technische gedeelte van het werk van linkbuilding specialisten. Google bepaalt aan de hand van verschillende waarden (deels) waar jouw website in de zoekresultaten naar boven komt: de ranking van je pagina of domein. Iedere pagina die je op je website hebt staan heeft een bepaalde waarde en je algehele domein krijgt ook een score. Die score kun je op verschillende manieren beïnvloeden, bijvoorbeeld door verwijzingen van andere websites te krijgen.

Google ziet zulke verwijzingen als aanbevelingen. Dus wanneer veel websites met een goede score verwijzen naar jouw pagina, dan gaat Google ervan uit dat de informatie die erop staat actueel, relevant en correct is. En daar win je punten mee.

Hoe krijg je zo’n verwijzing? Door je content kloppend te maken en te hopen dat iemand jou als bron gebruikt is dus een mogelijkheid, maar je kunt ook doen aan het ruilen van links (voor wat hoort wat) of door links aan te vragen. Vaak doen linkbuilding specialisten graag aan gastbloggen: jij schrijft content voor een ander platform en in ruil daarvoor wordt ergens in het artikel gelinkt naar jouw website.

Linkbuilding specialisten: onmisbaar voor je online zichtbaarheid

De manier waarop Google websites indexeert verandert steeds en het is voor linkbuilding specialisten dan ook ontzettend belangrijk om altijd door te blijven leren. Hoe de scores berekend worden, waar je op wordt afgestraft en hoe hoog je in de zoekresultaten komt te staan kan allemaal in één klap veranderen. Het verkrijgen én bewaken van een gezond backlinkprofiel is een continu proces, want je kan altijd goede verwijzingen verliezen of zomaar ineens verwijzingen krijgen van een schadelijke website, waardoor je score naar beneden duikt. Linkbuilding specialisten moeten dus een oog voor detail hebben en over een goed analytisch vermogen beschikken. Maar als ze eenmaal aan de slag zijn gegaan met je website zul je dat ook direct merken: meer verkeer, meer naamsbekendheid en mogelijk meer conversies behoren tot de uitgangspunten van linkbuilding.

Misschien vind je dit ook leuk...

Populaire Artikelen