Wanneer jij het wel gehad hebt met het werken in loondienst, is de kans groot dat je toch iets moet gaan doen om geld te verdienen. Een eigen bedrijf beginnen is dan, wellicht, een goed idee. Maar dat doe je niet zomaar! Je zult, voor je je eigen bedrijf start, veel moeten onderzoeken, regelen en checken. Zo zul je, onder andere, een ondernemingsplan moeten maken om bij de bank een lening te kunnen krijgen, een bedrijfsruimte moeten huren en klanten moeten werven. Maar voor je dát doet, heb je een bedrijfsnaam nodig. Die bedrijfsnaam is de naam waaronder jouw (toekomstige) onderneming gaat werken en dus erg belangrijk voor jouw bedrijf.

Check je bedrijfsnaam!

De bedrijfsnaam laten checken die jij op het oog hebt, is dan ook een goed idee. Zo voorkom je problemen met andere bedrijven die dezelfde bedrijfsnaam hebben. Wanneer zij oudere rechten hebben op deze bedrijfsnaam kan het zelfs zo zijn dat jij deze bedrijfsnaam én niet mag voeren én dat je een flinke rechtszaak aan je broek krijgt voor “oneigenlijk gebruik” van deze naam. Heb je de bedrijfsnaam laten checken en is deze vrij en in orde bevonden? Dan is de volgende stap het laten registreren van je handelsnaam.

Registreer je handelsnaam!

Je handelsnaam laten registreren voorkomt dat andere mensen dezelfde bedrijfsnaam kiezen als die jij hebt bedacht voor jouw bedrijf. Dat lijkt onmogelijk, hoe kunnen verschillende mensen nu met dezelfde naam komen, maar als je weet dat er miljoenen bedrijfsnamen zijn geregistreerd in de Benelux, weet je ook dat de kans dat er een bedrijfsnaam wordt gekozen die al bestaat erg groot is. Je handelsnaam laten registreren kan voor alleen de Benelux, maar ook voor een veel groter gebied. Tot aan wereldwijd toe!

Maar dan ben je er nog niet!

Bescherm je merk!

Heb jij een merk dat herkenbaar is en dat als betrouwbaar wordt ervaren door je klanten? Dan wil je, te allen tijde, voorkomen dat een ander er vandoor gaat met die betrouwbaarheid én met je klanten. Het is daarom belangrijk, zeker wanneer je merk internationaal is, om te kiezen voor merkbescherming. Dat is niet in alle branches even relevant, maar het kan er zomaar voor zorgen dat jouw merk meer of juist minder waard wordt als je de merkbescherming niet op de juiste manier toepast.

Hoe ga je dit aanpakken?

Als (beginnende) ondernemer heb jij al genoeg te regelen. Het is daarom verstandig om al deze zaken uit te besteden aan een betrouwbare partij met veel ervaring. De mensen van Knijff staan, met raad en daad, voor je klaar!

Misschien vind je dit ook leuk...

Populaire Artikelen